dinsdag 17 mei 2016

Interview Peter Van Riet


Hey Peter, vertel eens wat over jezelf. Wie ben je, waar en sinds wanneer heb je de surfmicrobe te pakken?

Mijn naam is Peter Van Riet. Ik ben Designer en heb m'n eigen Design Studio in Antwerpen, Studio Peter Van Riet.

Ik ben ooit fanatiek snowboarder geweest.
Was mede oprichter van Prime magazine, het eerste Belgische snowboard magazine in 1997.


M'n eerste surfervaring moet ergens in de zomer geweest zijn, samen met vrienden.

Het was in Moliets in Frankrijk een dikke 10 jaar geleden.

Van toen af aan snowboard ik elk jaar een beetje minder en maak ik meer en meer tijd voor surfen.

Wat houdt je job zoal in?

We denken met klanten mee na over het feit dat de wereld verandert. We zoeken naar producten en diensten die een echte meerwaarde kunnen bieden.

Een aantal jaren geleden heb ik Beyondsnow opgericht.

Dat is een innovatieve snowboardbinding die aanzienlijke ergonomische voordelen heeft ten opzichte van de traditionele bindingen.

Eigenlijk hebben we toen in 2007 een ganse start-up opgericht. Dit omvatte het ontwikkelen van een business plan, het ontwerpen van de binding, de productie, het merk ontwerpen, de ontwikkeling van verkoopkanalen, webdesign, het ontwerpen van merchandising zoals kleding en helmen, het ontwerpen van stands, enz...

Beyond Snow werd uiteindelijk in 27 landen gelanceerd. De binding werd bekroond met de Eurosima Innovation Award.

Kan je je job makkelijk combineren met surfen?

M’n grootste frustratie is dat ik te weinig kan surfen. Ik heb al tegen mezelf gezegd dat het meer moet zijn.

Voorlopig heb ik 2 reizen vastgelegd in de zomer. Ik wil gaan surfen in Bali en daarnaast ook een surftrip richting Baskische kust in Spanje.

Wat is de filosofie achter je bedrijf/studio? Wat maakt jullie uniek?

Onze focus ligt op het zoeken naar relevantie.

Veel te veel producten zijn eigenlijk onnodig en rommel.

We zoeken naar meaningful stuff.

Producten die een meerwaarde kunnen bieden, die een diepere betekenis hebben en die duurzaam zijn.

Gebruik je invloeden vanuit andere sporten (surfen) in je werk?

Dat weet ik niet zo meteen. Ik ben naast het surfen en snowboarden ook fanatiek bezig met Kung Fu.

Dat is altijd een belangrijk onderdeel van m'n leven geweest. Ik kan niet zonder.

Maybe the spirit op een of andere manier?

Hoe ben je eigenlijk met surfen begonnen?

Dat was eigenlijk een logische stap na het snowboarden

Ik heb vroeger echt zeer veel geboard en nu helemaal niet meer. Gevolg is dat het niveau elk jaar achteruitgaat.

Maar gelukkig is het bij surfen nu net omgekeerd. Daar maak ik elk jaar vooruitgang.

Wat is je favoriete surfspot in het buitenland?

Ik heb niet echt één voorkeur voor een surfspot.

Bij surfen is de spot vaak afhankelijk van de condities en vooral ook het gezelschap.

Misschien wel Imsouane in Marokko, heb er een aantal jaar geleden een aantal dagen gezeten en het voelde als thuis aan.

Wat is je meest memorabele surftrip? Waarom?

Ik heb fantastische herinneringen aan surftrips naar Costa Rica, Marokko, Bali,...

Verder Spanje, ik ben echt verliefd op de Baskische kust en Frankrijk ook natuurlijk.

Surf je vaak in België/Nederland? Favoriete spot daar?

Ja zoveel mogelijk.

Ik heb in België niet echt een favoriete spot. Het is op enkele sessies per jaar niet super vergeleken met andere plekken.

Ik surf vaak in Domburg, dat is een vlotte verbinding vanuit Antwerpen.

Wat zou je zelf nog willen bereiken?

Ik kijk heel hard uit naar m'n volgende surftrip naar Bali en hoop er veel toffe spots te surfen.

En als alles goed loopt, wil ik in 2017 naar de Maladiven.

Nog tips voor beginnende surfers uit België of Nederland?

Never give up :-)

Geen opmerkingen:

Sponsor

Meest gelezen voorbije maand: