donderdag 4 mei 2017

Uitgebreid testen voor je een surfplank koopt - Interview Magic Board Center

De Surfbuddha krijgt regelmatig vragen binnen over surfboards:

- Wat is het beste surfboard om in de Noordzee te surfen?
- Wat is het beste surfboard voor beginners?
- Welke verschillen zijn er tussen surfboards?
- Welke materialen heb je in surfboards en welke kiezen?
- Waar moet je op letten als je een tweedehands surfboard koopt?

Gelukkig is er nu het Magic Board Center in Portugal.

Dit is echt een super concept.



Je kan er alle nieuwe surfboards huren en testen.

Magic Board Center

  • Opgericht in 2016
  • Lagos, Portugal
  • Door Rik Dejonghe
  • Kwaliteitsvolle surfplanken om te testen, te huren of te kopen
  • Try Before You Buy
  • 24u testen en inwisselen van ruime keuze surfboards
  • Website
  • Facebook
  • Instagram

Magic Board Center biedt namelijk kwaliteitsvolle surfplanken aan om te testen, te huren of te kopen.

De enige manier om erachter te komen hoe een surfplank presteert, is om er daadwerkelijk mee te surfen. Met het ‘Try before you buy’ concept begrijp je snel welke surfplank het beste werkt voor jou.

Gedurende 24 uur kan je de boards zo vaak wisselen als je wilt. Als je uiteindelijk een plank koopt, is het testen gratis. Zo niet, betaal je één dag huur.

Als je op surftrip gaat en je hebt geen zin in het gedoe en de kosten van surfboard transport, kan je uit een brede selectie van surfboards kiezen naargelang de surfcondities.

De merken in stock zijn Bic, NSP, Rusty, Lost, Channel Islands, Chilli, Firewire en een aantal merken van lokale shapers.

Alle test/verhuur en nieuwe modellen zijn te koop in de winkel.

De surfbuddha kreeg de mogelijkheid om een klein interview te doen met Rik:

Hey Rik, vertel eens wat over jezelf. Wie ben je, waar en sinds wanneer heb je de surfmicrobe te pakken?
Ik ben opgegroeid in België en ben ingenieur van opleiding. Mijn hobby was voetbal maar na een aanslepende blessure kreeg ik de smaak te pakken van het meer lijfvriendelijke surfen. Als laatbloeier en vakantiesurfer besefte ik snel dat als ik ooit een stevige barrel wilde surfen, ik niet zomaar in België kon blijven wonen. Ongeveer 12 jaar terug besloot ik om mijn kantoorjob vaarwel te zeggen en voor een jaar de wereld rond te trekken. Alleen maar reizen en surfen, leek me wel wat. Na mijn terugkomst in België heb ik eerst nog deeltijds als ingenieur gewerkt en in de zomer als surfleraar in Spanje en Portugal. Twee jaar later heb ik dan definitief de sprong gewaagd naar Portugal.

Hoe ben je op het idee gekomen voor Magic Board Center?
Ik ben in het zuiden van Portugal eerst een paar jaar als surfcoach aan de slag gegaan en had vanwege mijn technische achtergrond altijd al een grote interesse in de werking van een surfboard. Ik had een vrij goed surfboard toen ik hier aankwam maar heb het jammer genoeg gebroken. Ik ben toen naar een shaper gegaan en heb hem uitgelegd wat mijn niveau was en welk soort golven ik graag surf. Ik kreeg een board dat niet bij me paste. Na een jaar sukkelen heb ik dit nog eens geprobeerd. Het was een beter board meer nog steeds geen “magic”. Toen is het idee ontstaan. Het zou toch geweldig zijn, moest er ergens een shop bestaan, waar je eerst de surfboarden kan testen vooraleer je er één koopt.

Kan je je job gemakkelijk combineren om zelf nog te surfen?
Naar mijn zin op dit moment iets te weinig. We zijn nog steeds bezig met het center vorm te geven en dat vraagt veel tijd en energie. Ik let er wel op dat als de golven zeer goed zijn, ik vrij neem en ga surfen. Het is zeker de bedoeling om meer tijd in het water door te brengen in de toekomst.

Test je zelf vaak nieuwe surfboards uit?
Jazeker, ik probeer alle modellen die we hebben te testen. Op deze manier begrijp ik nog beter welke boards werken in welke condities en waarom. Deze feedback is goud waard bij het zoeken naar een ‘magic board’ voor onze klanten.

Wat is je lievelingsboard?
Ik ben fan van de Rusty boards. Op veel van zijn boards heeft hij een “pinched rail” die zich uitstekend leent voor het carven. Als het gaat over surfplanken die zowel goed werken als er goed uitzien, dan heeft Chilli bij mij een streepje voor. En als ik dan toch 1 model moet kiezen, ga ik als liefhebber van de grotere golven voor de Rusty Blackbird.

Wat is je favoriete spot in Portugal?
Als ik enkel de golf bekijk, dan heeft Zavial bij een stevige swell één van de beste golven in de regio. Het kan daar dan wel druk zijn met locals. Cordoama heeft meestal ook altijd krachtige golven en omdat ik daar het meeste ga, heb ik daar ook de beste golven gescoord.

Wat is je favoriete spot in België of Nederland?
Ik ging niet zo vaak surfen in België en Nederland, maar Blankenberge in België en Domburg in Nederland zijn mijn favorieten.


Waarom zou je mensen aanraden om naar jullie Board Center te komen?
Je kan hier boards uitproberen en wij kunnen de gids zijn die je begeleidt naar een board dat perfect bij je past. Wanneer het bingo is, kan je dat board ook kopen. “Try before you buy” is onze slogan.
Ten tweede vind ik het een groot voordeel dat je naar hier kan komen zonder surfboards. Je kan via de website je board uitkiezen en reserveren. Je hoeft geen schrik te hebben van beschadigde boards door vliegtuigtransport en je vermijdt de hoge transportkost. Als de surfcondities wijzigen, kom je gewoon een nieuw board halen.

Wat zou je graag bereiken met het Center?
We willen een technisch surfboard centrum zijn. Je kan hier terecht met al je surfgerelateerde vragen en die worden professioneel beantwoord. Je kan alles ook uitproberen in de praktijk. Andere surfboard modellen, nieuwe vinnnen, ... Surfers kunnen hun board ook meebrengen en laten analyseren of vergelijken met andere boards.
Het kan een soort surfboard forum worden, waar surfers ervaringen uitdelen, info komen halen, ... zowel online als hier ter plaatse.

Heb je nog tips voor Belgische of Nederlandse surfers?
Een van de meest voorkomende problemen is dat surfers te kleine boards kopen. Het was opvallend om recent te lezen dat zelfs de coach van John John hem adviseerde om boards te surfen met meer volume.
En probeer een board uit voor je het koopt. Magic Board Center is een goeie optie daarvoor natuurlijk, maar je kan ook boards proberen van je vrienden. Hoe meer verschillende surfplanken je surft, hoe beter je begrijpt wat bij je past. Blijf niet vasthangen aan een board dat niet werkt voor je.
En nog een laatste tip misschien, besteed aandacht aan je vinnen, hun belang wordt vaak onderschat.

Thanks en veel succes met het Board Center!

Website
Facebook
Instagram








Geen opmerkingen:

Sponsor

Meest gelezen voorbije maand: