Golfsurfen wordt vaak gebruikt in reclame en advertenties.
Zelfs in ons klein Belgenlandje, waar golfsurfen nog niet de cultstatus heeft van wielrennen... Toch zou je vaak het tegenovergestelde denken. Wordt golfsurfen daardoor misbruikt in reclame of is het gewoon een leuk en gemakkelijk onderwerp om "toffe" campagnes mee te maken? Wat denken jullie?
Hierboven 2 voorbeelden uit eenzelfde magazine. Enerzijds wel cool dat foto's van golfsurfers en golven vaak gekozen worden omdat een merk er zich wil mee associëren. Maar wat als de link met het merk en golfsurfen volledig zoek is? Wat dan?
Of is het gewoon omdat de graficus of het designbureau een golfsurfer in huis heeft?
Ik vind het merkwaardig en opvallend dat golfsurfen zo'n mooie cultstatus gekregen heeft. Ik vraag me ook wel af of de potentiële consumenten van dergelijke reclame daardoor overtuigd worden om het product te kopen en klanten te worden?
Naast deze voorbeelden kennen jullie zeker nog een aantal andere. Een tijdje geleden was het super hip voor bedrijven om surffoto's in hun wervingsacties op te nemen, getuige de talrijke ads in Vacature.
Misschien een tip voor de reclamebureaus: uitzoeken welk effect een afbeelding van een golfsurfer heeft op een bedrijf of merk dat er in de verste verte niets mee te maken heeft?
Kennen jullie nog voorbeelden? Plaats ze gerust in de comments hieronder.
Ford Focus Ecoboost advertentie:
Gebruiksaanwijzing voor Samsung koelkast:
Omnivit Flex Control (hier is de link met golfsurfen mss nog niet zo ver gezocht)
Promovideo van Chanel voor Allure:
En nog eentje van Chanel Surf. Herkennen jullie de boulevard?:
Gisele Bündchen Surfs for CHANEL N°5:
Tommy Hilfiger | Surf Shack #GoneSurfing
En als afsluiter Givenchy:
En nog eentje voor Philips Lightwave Television
Kelly Slater valt voor Apple
En Freddie Meadows valt voor H&M...
Samsung Surf Ad
Evian - Surf Babies
Mercedes Benz - Source of Life - Surfing Commercial
Geen opmerkingen:
Een reactie posten