dinsdag 18 maart 2008

Combo Land ASP - Surfing Belgium

In de ASP wordt soms gesproken van "Combo Land". Dit is een niet zo leuke plaats om als prosurfer te vertoeven in je heat.

Om de eindscore te berekenen in een heat wordt namelijk de som genomen van je 2 hoogst scorende golven. Daarnaast is het zo dat die scores ook het gemiddelde zijn van de scores van de verschillende juryleden (met niet meegerekend de hoogste en de laagste score). Het is dus op die manier niet evident om een "10" te scoren overall. Op een bepaald moment kan het toch uitzonderlijk voorkomen dat een surfer een superhoge score heeft met 2 golven. Bv. een "18" of hoger. Als de andere surfer in de heat nu net een slechte golf gescoord heeft en de som van zijn beste golven niet hoger is dan bv. "7" dan bevindt deze surfer zich in comboland. Hij zal namelijk met 1 goeie golf (ook al betekent dit een "10") niet meer toekomen om deze heat te winnen. Hij zal dus tenminste 2 goeie golven moeten scoren.

Het kan soms zo erg zijn dat een surfer met zelfs twee goeie golven van bv. "9" punten niet uit Combo Land geraakt. Bv. ene surfer heeft "19.1", de andere haalt twee goeie golven van elk "9" en komt nog maar aan "18" en blijft dus in Combo Land.

Het was nogal extreem in de finale in Japan tussen slater en Andy Irons in het seizoen van 2005. Daar stond Slater aan de leiding met een enorm hoge score en Andy stuurde hem in combo-land in de laatste seconden van de heat.
"Andy Irons (Haw) today won the Quiksilver Pro in Japan in an incredibly high scoring final, defeating Kelly Slater (USA) - final scores 19.43 to 18.06!"

Combo Land Finals Japan

Thanx to Koenio for tha tips.


Parkinson kan z'n z'n tegenstander in Combo Land zetten omdat hij in z'n heat een "9.33" scoort.

donderdag 6 maart 2008

ASP World Tour - Tips & Tricks

ASP World Tour 2008 - Surfblog België

De ASP (officiële wereldkampioenschap surfen) is weer van start en zo ook Teamtunafish met hun coole game "Your Surfteam". Hiermee kan je je eigen surfteam aanmaken, meeleven met de grote surfgoden en leuke prijzen winnen. Aangezien het wel interessant is om dan ook de ASP van dichtbij te volgen en aangezien niet iedereen op de hoogte is van alle regels, hier een klein overzicht: 

Wat is de ASP?
De ASP World Tour bestaat uit een mannen en vrouwen divisie. De mannen divisie bestaat uit de top 27 beste surfers van de ASP van het voorbije jaar + 15 top surfers van de WQS van het voorbije jaar. Deze mogen bij elk evenement meedoen, behalve als ze gekwetst zijn of geschorst. Naast deze top 42 mogen er ook 3 wildcards meedoen. Dit zijn surfers die gekozen of herkozen  worden om toch nog mee te doen ook al hebben ze niet voldoende punten via de ASP of WQS (door bv. blessures of zo). Daarnaast kunnen er ook nog een aantal trials zijn per event waarbij de 3 winnaars van dit event dan ook mogen meedoen aan de ASP op dezelfde locatie. In totaal kunnen er 48 surfers meedoen. 

Hoe gebeuren de scores?
De scores van de surfers zijn de scores van de 2 beste golven in hun heat. In de ASP is een heat een battle tussen 2 of 3 surfers (uitzonderlijk 4). In een heat zitten maximaal 15 golven met een score. Enkel de 2 beste tellen dus mee in de totale puntentelling. De surfers krijgen door de jury een score gaande van 0 tot 10. Er zijn meestal 5 juryleden, en bij puntengeving wordt de slechtste en de beste score weggelaten. Daarna wordt het gemiddelde genomen vd overige 3 scores. De surfer met de hoogste score gaat door naar de volgende heat.
Zie hieronder de officiële rating:
"A surfer must perform radical controlled manoeuvres in the critical section of a wave with Speed, Power and Flow to maximize scoring potential. Innovative / Progressive surfing as well as Variety of Repertoire ( manoeuvres ),will be taken into consideration when rewarding points for waves ridden. The surfer who executes this criteria with the maximum Degree of Difficulty and Commitment on the waves shall be rewarded with the higher scores."
Scale Base:
[ 0 - 2: Poor ] 
[ 2 - 4: Fair ] 
[ 4 - 6: Average ] 
[ 6 - 8: Good ]  
[ 8 - 10: Excellent ] 

Hoe lang duurt een event?
Dit hangt af van het aantal surfers die meedoen (aantal heats) en de swell. Er is meestal een waiting period (10 dagen) voor als er geen swell is. Van zodra de golven voldoende zijn volgens de jury kan de contest beginnen. Deze duurt gemiddeld 4 volle dagen. 

Wat is "the rule of priority"?
Deze regel zordt ervoor dat beide surfers niet op de peak gaan liggen en gaan vechten voor dezelfde golf. In principe start de heat zonder priority. De surfer die het eerst een golf neemt, geeft dan zijn priority aan de andere surfer die nog in de line up zit, zodat hij dan ook alle kansen heeft op een golf. Als beide surfers op hetzelfde moment een golf nemen is het de surfer die het snelst terug in de line up zit die priority krijgt. 

Hoe zijn de heats georganiseerd?
Een wedstrijd bestaat uit verschillende rondes van verschillende heats.
Ronde 1 bestaat uit heats voor 3 surfers. De winnaars van deze heats gaan meteen door naar de 3e ronde, de verliezers kunnen nog tegen elkaar surfen in de 2e ronde.
Ronde 2 bestaat uit heats voor 2 surfers, namelijk de verliezers uit de eerste ronde. De winnaars hiervan gaan door naar Ronde 3.
Ronde 3 bestaat uit heats voor 2 surfers, namelijk de winnaars van ronde 1 en de winnaars van ronde 2. De winnaars van deze ronde gaan telkens verder tegen elkaar, de verliezers vallen af. Zo gaat et verder tot er uiteindelijk een laatste final heat is van 2 surfers. De winnaar hiervan is de winnaar van het event.

Er zijn nog tarlijker uitzonderingen en aanpassingen. Voor de echte surffanaten, meer info vind je in het officiële ASP reglement 2008.

De winnaars van het eerste event van your surfteam vind je hier.

Meer info over alle events in de ASP tour dankzij TeamTunafish.

Your Surfteam Belgium

vrijdag 29 februari 2008

Swell voorspellen voor dummies - Golfsurf

Onderstaande post werd geschreven door Sprout - Rule of tha thumb:

Wellicht veel belangrijker dan de vraag "hoe hoog zal het zijn?" is de vraag:"wanneer en hoeveel dagen zullen er golven zijn?"

"Rule of thumb" betekend vrij vertaald "vuistregel".

Mijn vuistregeltje is bijzonder handig voor het voorspellen van golven als er geen uitgebreide swelldata voorhanden is en men enkel beroep kan doen op een isobarenkaart. Of als men simpelweg in een mum van tijd wil bepalen wanneer te surfen valt. Je kunt dit truucje toepassen op een kaart in de krant of zelfs tijdens het weerbericht op je tv.

Neem bv. volgende algemene weerkaart van Europa:
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/123489-Weerkaarten.html

Deining legt over het algemeen op 24uur de afstand af die overeenkomt met de lengte van bijna de volledige noordkust van Spanje. Laat deze afstand op vele weerkaarten nu net gelijk zijn aan de breedte van je duim.

Het voorspellen van over hoeveel dagen er golven staan beperkt zich nu tot het tellen van het aantal duimpjes die je kunt passen tussen de kust en de depressie die de swell genereert.

Eveneens telt dat het aantal dagen surf overeenkomt met het aantal duimen dat de fetch van de depressie lang is.

The Surfbuddha voegt hier even aan toe dat hoe dichter de isobaren bij elkaar staan hoe harder de wind waait dus hoe krachtiger de swell kan zijn. Er is eerst swell nodig vooraleer je kan berekenen hoe lang deze zal duren :-)

Easy as cake!
Rule of tha Thumb - By Sprout

swell voorspellen voor belgie en nederland

Voor meer info over swell voorspellingen in België of over hoe weerkaarten te lezen:
Check Surfreport

Meest gelezen voorbije maand: