De dagen worden korter, de temperaturen naderen 's nachts het vriespunt, school is weer begonnen... face it, summer's over! Toch nog een positieve noot, er zou in principe meer surf moeten komen. De maanden oktober, november en december beloven veel meer swell dan de zomer. En dat betekent surf, surf, surf en nog eens surf! Ook al is de zee zo koud als een ijsje, toch blijven we surfen...
De Surfbuddha kreeg namelijk de vraag binnen wanneer de winterstop begint en eindigt voor het golfsurfen in België en Nederland.
Het antwoord is kort en duidelijk en even positief: er is namelijk geen winterstop. Dankzij nieuwe technologieën in wetsuits en onze zachtere winters, kunnen we in feite gans de winter door surfen in België en Nederland. Enige vereiste is wel goed materiaal. Dus dat betekent investeren in een goeie 5mm wetsuit, handschoentjes, botjes en een kapje.
Er zijn heel veel soorten wetsuits op de markt en deze zijn ook in de Benelux makkelijk te verkrijgen dankzij de vele surfshops en nog makkelijker dankzij de online shops die thuis leveren. In het algemeen telt voor een winterpak, dat investeren de moeite loont. Koop een degelijk winterpak van een gekend merk zoals Quicksilver, O'neill, Rip Curl en/of Billabong en je zit goed voor een paar winters. Deze duurdere winterpakken zijn zo gemaakt dat de naden extra dicht zijn zodat er zo weinig mogelijk water en koude binnenkomt. Al deze wetsuits zijn ook superstretchy. Sommige zullen ook speciale panelen hebben die je extra warm houden zoals de Rip Curl Heated H-bomb.
Enige uitzondering in het rijtje is Xcel, en dan specifiek de Xcel Infinity Drylock. Dit merk behoort nog niet tot de groten, maar is volgens de Surfbuddha zeker het overwegen waard voor een winterpak (natuurlijk ook voor zomerpak). Dit merk heeft zich echt gefocust op flex en warmte. Ze houden het zeewater en de koude buiten door een unieke techniek van blindstitching, double glued en wat uitzonderlijk is taped seals. In tegenstelling tot de meeste pakken die de naden verlijmen, gebruiken zij een soort van "seals" die langer blijven zitten en die de nodige flex behouden. Na een tijdje kunnen er wel een paar tapes loskomen, maar al bij al is het veel beter dan de glues die na een paar winters beginnen af te brokkelen. En wat zeer belangrijk is, de pakken hebben superflex en voelen ultralicht aan. In feite hebben alle duurdere pakken van de grote merken deze eigenschappen en allemaal zullen ze wel 1 eigenschap extra in de kijker zetten, dus een miskoop kan je zeker niet doen bij deze wetsuits.
Voor meer info over Xcel, kan je terecht op hun site: Excel Wetsuits
Klik hier voor meer info over surfpakken en de dikte nodig om te golfsurfen in Belgische winters.
Meer info over surfpakken voor België.
Daarnaast is het voor elk surfpak en zeker voor een winterpak, belangrijk dat dit pak als gegoten zit. Dit betekent dat de wetsuit super moet aansluiten op alle plaatsen van het lichaam. Zowel rond de borstkas (flex bij het peddelen), als rond de armen en benen (beweeglijkheid) als in de lengte moet deze perfect zitten. Testen is de boodschap! Er zijn heel veel mogelijkheden in maten. Niet enkel small, medium, large en extra large zoals bij kledij. Er zijn vele tussen combinaties mogelijk. Check hieronder de size chart om te zien welke maat bij jou past.
Sizechart Xcel wetsuits.
Als je na het lezen van dit artikel over golfsurfpakken denkt te weten welk surfpak je wil kopen, maar nog een beetje twijfelt tussen een aantal merken en modellen, check dan zeker nog even deze Wetsuits Buyers Guide 2008. Daarin staat een gans overzicht van de meest courante surf merken en hun features.
Als laatste heb je naast een goed winterpak ook goede botjes, handschoenen en een surfkapje nodig. Handig is een wetsuit met ingebouwd kapje, maar sommige surfers verkiezen een los kapje omdat je dan meer de keuze hebt om zonder of met te surfen. Een ingewerkt kapje heeft dan weer veel meer warmte.
Botjes en handschoenen zijn te verkrijgen bij verschillende merken. Miskoop je niet en koop ze van een golfsurfmerk. 3mm kan genoeg zijn, 5mm is zeker voldoende om gans de winter door te surfen. Ook hier telt dat ze perfect moeten passen. Koop je botjes een maatje kleiner dan je normale schoenen.
Quiksilver Cell voor brrrr... koude winters:
Quiksilver overzicht van alle winter surfpakken:
O'neill Psycho 2:
Rip Curl Heated Wetsuit:
Xcel wetsuits:
zondag 14 september 2008
woensdag 3 september 2008
Go Quad Surfing! Surfen met 4 vinnen...

Sinds enkele jaren waait er een nieuwe hype door surfboardland: de quad. Een board met deze vin opstelling ziet er cool en eigentijds uit. Zowat alle shapers hebben ze in hun quiver. Ze worden als de top off the bill gehyped. De quad is exhter geen nieuwe uitvinding, in de jaren 80 waren er al in omloop. Helaas wonnen ze niet van de toenmalige en nog steeds populaire thruster...
Maar wat heb je er eigenlijk als surfer aan? Voor de newbies onder jullie, de quad is een board met vier vinnen waarbij de centerfin van de klassieke thruster (tri-fin) ontbreekt (zie foto hierboven).
Speed
Een quad is sneller. Bij het down the line pompen en rail to rail surfen is er door het ontbreken van de centerfin telkens één paar vinnen dat in het water steekt. Deze opstelling geeft dan een pak minder weerstand dan een thruster, waardoor je dus sneller gaat. Dit snelheidsvoordeel speelt zowel in kleine als grote golven.
Drive
Een quad heeft meer drive. Het paar vinnen aan een zijde van het board zijn uitgelijnd en geven samen meer vinoppervlak. Hierdoor haal je meer drive uit je bottom turn en het rail to rail carven. Het resultaat is terug: more speed. De speed-boost komt vooral tot uiting in kleinere tot medium golven.
Grip
Dat een quad meer grip heeft in hogere surf dan een twin hoeft geen betoog. Tegenwoordig worden zelfs alle tow-in boards van een quad opstelling voorzien. Sommige surfers spelen met hun quad-fin set-up en nemen grotere vinnen naarmate de golven hoger zijn. Of ze wisselen de plaats van de grootste vin.
So?
Afgezien van bovenstaande voordelen blijven de meningen over de quad verdeeld. Sommigen merken ook meer controle en meer snelheid uit de bochten. Anderen blijven zweren bij de klassieke thruster.
De quad hype slaat sinds kort zelfs over naar longboards. Zelfs kiters doen mee met de quad hype.
De hype staat op zichzelf. Een quad staat stoer. Koop geen quad voor de looks of net wel... ;-) Vind je een boardje dat zowel als twin/thruster en als quad/multi fin te verkrijgen is, ga dan voor het laatste.
Maar probeer het vooral zelf eens. Er zijn in België en Nederland op zowat elk evenement testdagen met boards van ondermeer Tuflite, Bufo en Firewire.
Thanks to Sprout.
Hoe quad vinnen installeren?:
Quads surfboard voorstelling:
Quad surfing in action:
Geschreven door -
The Surfbuddha
0
reacties
Labels:
4 vinnen,
quad surfing,
quads,
Surfboard,
twin fin


dinsdag 12 augustus 2008
Waar je autosleutels stoppen als je gaat surfen?
Als je met de auto vertrekt om te gaan surfen dan moet je ergens je autosleutels kwijt.
In principe zijn er 2 situaties:
A. Je hebt een oudere auto met gewone sleutel
In dit geval mag je sleutel nat worden. Enige nadeel is dat deze door het zeewater kan roesten. Een gewone sleutel kan je kwijt in de meeste surfpakken, deze hebben meestal een keypouch achteraan of aan de knieholte. Ook de meeste leashes hebben een keypouch. Of je kan een zwemshort dragen in je wetsuit en daar je sleutel in stoppen.
Extra Tip: gebruik een diepvrieszakje om je sleutel in te draaien, zo komt er geen water aan je sleutel. Stop je sleutel in het zakje, plooi deze hard dubbel en dan nog es dubbel aan de andere kant en begin dan op te plooien of rollen. Stop het op deze manier in je keypouch en er komt geen water binnen.
B. Je hebt een nieuwere wagen met automatische sleutel of met sleutel met een elektronische tag
Deze sleutel mag zeker niet nat worden of je kan je auto na het surfen niet meer in, of misschien er nog in, maar starten zal ie niet meer.
- Je kan een simpele sleutel laten bijmaken die enkel je deuren opent, maar niet je auto start. Je kan dit doen bij een gewone slotenmaker. Hij maakt een kopie van de outline van je sleutel zonder de chip of tag. Met deze sleutel kan je dan je koffer of deur openen (bij de meeste auto's). Leg nadat je je aangekleed hebt je echte sleutel in de koffer, sluit de koffer af met de kopie en ga met de kopie gaan surfen.
- Keypod of keysafe: een heel handig surfmiddeltje. Sluit je auto af, stop de sleutel in de keypod en hang deze ergens vast aan je auto (bv. trekhaak of wieldop). De key pod werkt met een cijfercombinatie. Heel handig als je met meerdere vrienden gaat surfen in dezelfde auto. De eerste die uit het water is, kan altijd in de auto.

De keypod kan je kopen bij de online surfshop van surfreport.be
Demonstratie van de Key Safe voor surfers:
- Aquapac: een heel handige tool om je sleutel en ander klein materiaal zoals een camera, bankaart en geld mee te dragen in de zee of in het zwembad, zonder dat er water aankomt.

- In extremis als je bovenstaande items niet hebt, of vergeten, kan je de truc proberen met het diepvrieszakje (zie hierboven)
Extra Tip: Als je je auto ergens langer parkeert met de surfboards op het dak, zorg dan dat deze vergrendeld zijn. Je kan dit makkelijk doen met onderstaande surfgadget:

Hide your keys and let's surf!
In principe zijn er 2 situaties:
A. Je hebt een oudere auto met gewone sleutel
In dit geval mag je sleutel nat worden. Enige nadeel is dat deze door het zeewater kan roesten. Een gewone sleutel kan je kwijt in de meeste surfpakken, deze hebben meestal een keypouch achteraan of aan de knieholte. Ook de meeste leashes hebben een keypouch. Of je kan een zwemshort dragen in je wetsuit en daar je sleutel in stoppen.
Extra Tip: gebruik een diepvrieszakje om je sleutel in te draaien, zo komt er geen water aan je sleutel. Stop je sleutel in het zakje, plooi deze hard dubbel en dan nog es dubbel aan de andere kant en begin dan op te plooien of rollen. Stop het op deze manier in je keypouch en er komt geen water binnen.
B. Je hebt een nieuwere wagen met automatische sleutel of met sleutel met een elektronische tag
Deze sleutel mag zeker niet nat worden of je kan je auto na het surfen niet meer in, of misschien er nog in, maar starten zal ie niet meer.
- Je kan een simpele sleutel laten bijmaken die enkel je deuren opent, maar niet je auto start. Je kan dit doen bij een gewone slotenmaker. Hij maakt een kopie van de outline van je sleutel zonder de chip of tag. Met deze sleutel kan je dan je koffer of deur openen (bij de meeste auto's). Leg nadat je je aangekleed hebt je echte sleutel in de koffer, sluit de koffer af met de kopie en ga met de kopie gaan surfen.
- Keypod of keysafe: een heel handig surfmiddeltje. Sluit je auto af, stop de sleutel in de keypod en hang deze ergens vast aan je auto (bv. trekhaak of wieldop). De key pod werkt met een cijfercombinatie. Heel handig als je met meerdere vrienden gaat surfen in dezelfde auto. De eerste die uit het water is, kan altijd in de auto.

De keypod kan je kopen bij de online surfshop van surfreport.be
Demonstratie van de Key Safe voor surfers:
- Aquapac: een heel handige tool om je sleutel en ander klein materiaal zoals een camera, bankaart en geld mee te dragen in de zee of in het zwembad, zonder dat er water aankomt.
- In extremis als je bovenstaande items niet hebt, of vergeten, kan je de truc proberen met het diepvrieszakje (zie hierboven)
Extra Tip: Als je je auto ergens langer parkeert met de surfboards op het dak, zorg dan dat deze vergrendeld zijn. Je kan dit makkelijk doen met onderstaande surfgadget:
Hide your keys and let's surf!
Geschreven door -
The Surfbuddha
0
reacties
Labels:
autosleutels,
key pouch,
keypod,
keys,
keysafe,
sleutel,
surfen


woensdag 30 juli 2008
Hoe een tailpad of traction pad plaatsen op je surfplank?
Een tailpad is een handig hulpmiddeltje om als beginner meteen je achterste voet op de juiste plaats te krijgen. Je voelt meteen of deze goed staat of niet.
Voor de gevorderde surfer is een tailpad een leuke tool om meer grip en kracht te krijgen op je tail en deze over te zetten op je vinnen.
Een tailpad is ook handig bij tricks zoals airs en 360ies... Als laatste en niet onbelangrijk, kan een tailpad je board ook verstevigen. Een shortboard heeft meestal een vrij dunne tail en nose, en een tailpad plaatsen, zorgt ervoor dat je tail beter beschermd is.
Een tailpad plaats je best zoveel mogelijk naar achteren tegen je leashplug (laat iets over om je leash voldoende ruimte te geven). Dit is vooral zo bij shortboards, bij longboards kan het zijn dat je je tailpad iets meer naar voren wilt hebben.
In het algemeen telt dat je je voet daar wil zetten waar hij het meeste kracht kan hebben bij het uitvoeren van bewegingen. Meestal plaats je die dan centraal tussen je rails en net boven je vinnen, maar naargelang je stance, kan het beter zijn om deze iets meer naar boven (links) of onder (rechts) te plaatsen. Dit kan afhangen van je persoonlijke voorkeur, maar deze kom je pas te weten na je derde tailpad of zo... :-)
Dus eerst in het begin best, zo ver mogelijk naar achteren en centraal boven je vinnen. Sommige tailpads bestaan uit verschillende stukken, zodat je zelf een beetje kan spelen met de breedte van je plank, de grootte van je voeten en je eigen voorkeuren... ;-)
Er zijn verschillende groottes, diktes, types en merken van tailpads. Sommige profileren zich op ultrahechting ook in extreem koude omstandigheden, andere zijn meer gefocust op coole kleurtjes en motieven of andere zorgen dat je kracht en bewegingen beter worden overgezet op je plank en vinnen.
Je hebt meestal de keuze tussen verschillende vormen en diktes van bumps, ronde, vierkante of strepen. Sommige tailpads hebben ook een tailkick (zoals bij skateboard, opstaand gedeelte achteraan) of een archbar (verdikking in het midden, zodat je voetzool er mooi omheen buigt).
Als de surfbuddha eens de kans krijgt om verschillende merken aan een vergelijkende test te onderwerpen, dan komt deze zeker online.
Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar Luna Surf & Dakine Tailpads of natuurlijk Gorilla Grip.
Om een tailpad goed te plaatsen en te fixen heb je een cleane ondergrond nodig zodat deze goed hecht en blijft plakken.
Belangrijkste is dus dat je dit doet op ofwel een nieuwe plank of op een plank waar de wax volledig af is.
Om een surfplank te ontwaxen, leg je deze best even in de warmte, niet in de felle zon, maar best buiten op een warme dag of lichtbewolkte dag. Daarna kan je makkelijk met een ijsschraper (voorzichtig zijn), krantenpapier en een droge vod/handdoek je plank schoonmaken. Een haardroger helpt ook.
Nadien kan je nog de laatste restjes wax van je surfplank krijgen door erover te gaan met een doek en 1 van volgende ontvettende producten (denk aan de natuur en je plank, goed wrijven met een droge doek kan al volstaan):
- Keukenontvetter (Dreft of zo)
- Wasbenzine
- White Spirit
Test deze producten best even op een klein stukje om zeker te zijn dat je plank niet gaat verkleuren of smelten (bv. bij Tuflite of ander materiaal).
Als je surfplank ultra proper is, zou deze moeten klaar zijn om je tailpad te bevestigen. Laat je plank even op kamertemperatuur komen, haal de tape van je grip, goed afmeten en kleven maar. Belangrijk is dat je pad meteen goed zit. Best niet meer losrukken en opnieuw gaan kleven. Nadien goed aandrukken met de handen of haal bv. je vinnen eraf, leg je plank in het zachte gras, leg er een handdoek/stuk karton over en sta voorzichtig op je tailpad. Laat voldoende lang rusten alvorens je er mee gaat surfen (12-24u tussen kleven en surfen).
Extra Tip: Je kan je plank (oppervlakte waar je je tailpad wil bevestigen) ook even een klein beetje opschuren en ruwer maken met zeer fijn schuurpapier na het ontwaxen en proper maken. Zo heeft de lijm van de tailpad een nog betere hechting aan je board.
Luna Surf Tailpads
Gorilla Grip
Dakine Tailpads
Voor de gevorderde surfer is een tailpad een leuke tool om meer grip en kracht te krijgen op je tail en deze over te zetten op je vinnen.
Een tailpad is ook handig bij tricks zoals airs en 360ies... Als laatste en niet onbelangrijk, kan een tailpad je board ook verstevigen. Een shortboard heeft meestal een vrij dunne tail en nose, en een tailpad plaatsen, zorgt ervoor dat je tail beter beschermd is.
Een tailpad plaats je best zoveel mogelijk naar achteren tegen je leashplug (laat iets over om je leash voldoende ruimte te geven). Dit is vooral zo bij shortboards, bij longboards kan het zijn dat je je tailpad iets meer naar voren wilt hebben.
In het algemeen telt dat je je voet daar wil zetten waar hij het meeste kracht kan hebben bij het uitvoeren van bewegingen. Meestal plaats je die dan centraal tussen je rails en net boven je vinnen, maar naargelang je stance, kan het beter zijn om deze iets meer naar boven (links) of onder (rechts) te plaatsen. Dit kan afhangen van je persoonlijke voorkeur, maar deze kom je pas te weten na je derde tailpad of zo... :-)
Dus eerst in het begin best, zo ver mogelijk naar achteren en centraal boven je vinnen. Sommige tailpads bestaan uit verschillende stukken, zodat je zelf een beetje kan spelen met de breedte van je plank, de grootte van je voeten en je eigen voorkeuren... ;-)
Er zijn verschillende groottes, diktes, types en merken van tailpads. Sommige profileren zich op ultrahechting ook in extreem koude omstandigheden, andere zijn meer gefocust op coole kleurtjes en motieven of andere zorgen dat je kracht en bewegingen beter worden overgezet op je plank en vinnen.
Je hebt meestal de keuze tussen verschillende vormen en diktes van bumps, ronde, vierkante of strepen. Sommige tailpads hebben ook een tailkick (zoals bij skateboard, opstaand gedeelte achteraan) of een archbar (verdikking in het midden, zodat je voetzool er mooi omheen buigt).
Als de surfbuddha eens de kans krijgt om verschillende merken aan een vergelijkende test te onderwerpen, dan komt deze zeker online.
Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar Luna Surf & Dakine Tailpads of natuurlijk Gorilla Grip.
Om een tailpad goed te plaatsen en te fixen heb je een cleane ondergrond nodig zodat deze goed hecht en blijft plakken.
Belangrijkste is dus dat je dit doet op ofwel een nieuwe plank of op een plank waar de wax volledig af is.
Om een surfplank te ontwaxen, leg je deze best even in de warmte, niet in de felle zon, maar best buiten op een warme dag of lichtbewolkte dag. Daarna kan je makkelijk met een ijsschraper (voorzichtig zijn), krantenpapier en een droge vod/handdoek je plank schoonmaken. Een haardroger helpt ook.
Nadien kan je nog de laatste restjes wax van je surfplank krijgen door erover te gaan met een doek en 1 van volgende ontvettende producten (denk aan de natuur en je plank, goed wrijven met een droge doek kan al volstaan):
- Keukenontvetter (Dreft of zo)
- Wasbenzine
- White Spirit
Test deze producten best even op een klein stukje om zeker te zijn dat je plank niet gaat verkleuren of smelten (bv. bij Tuflite of ander materiaal).
Als je surfplank ultra proper is, zou deze moeten klaar zijn om je tailpad te bevestigen. Laat je plank even op kamertemperatuur komen, haal de tape van je grip, goed afmeten en kleven maar. Belangrijk is dat je pad meteen goed zit. Best niet meer losrukken en opnieuw gaan kleven. Nadien goed aandrukken met de handen of haal bv. je vinnen eraf, leg je plank in het zachte gras, leg er een handdoek/stuk karton over en sta voorzichtig op je tailpad. Laat voldoende lang rusten alvorens je er mee gaat surfen (12-24u tussen kleven en surfen).
Extra Tip: Je kan je plank (oppervlakte waar je je tailpad wil bevestigen) ook even een klein beetje opschuren en ruwer maken met zeer fijn schuurpapier na het ontwaxen en proper maken. Zo heeft de lijm van de tailpad een nog betere hechting aan je board.
Luna Surf Tailpads
Gorilla Grip
Dakine Tailpads
Geschreven door -
The Surfbuddha
0
reacties
Labels:
gorilla grip,
grip,
Surfboards,
tailpad,
tractie,
traction pad


maandag 14 juli 2008
Bufo surfboards - Test ze!
Er wordt de laatste tijd heel veel gediscussieerd over nieuwe materialen voor golfsurfplanken. Een van deze shapers is Bufo.
Bufo is een shaper uit Duitsland die reeds op zeer jonge leeftijd gefascineerd geraakte door surfen en dan vooral door de wetenschap van hoe planken reageren met het water. Hij is dan ook reeds op vroege leeftijd beginnen met shapen en experimenteren. Hij is verschillende vormen beginnen bestuderen en heeft dan uiteindelijk de hydroflex plankjes zoals we ze nu kennen gelanceerd. Het meest speciale aan deze surfplankjes is dat ze geen stringer hebben. Dus geen middenstuk in hout die stevigheid geeft zoals bij traditionele surfplanken. Daarvoor heeft Bufo een gans ander procédé, die er zelfs voor zorgt dat de planken en steviger en flexibeler zijn.
Hieronder 11 redenen waarom een Bufo surfplank zo speciaal is.
1. Snelheid - BUFO planken zijn sneller en meer beweeglijker dan gewone surfplanken.
2. Sterkte -BUFO surfplanken zijn sterker en gaan veel langer mee dan normale polyesther stringer boards.
3. Op maat gemaakt - BUFO Surfboards worden op maat gemaakt naar jouw behoeften. Geen massaproductie zoals BIC, Tuflite of NSP.
4. Lichter - De planken zijn zeer sterk, maar toch ultralicht.
5. Flex - Deze boards hebben geen stringer. Daardoor hebben ze een unieke flex. Deze flex gaat ook bijna niet verloren. Een klassiek stringer board verliest z'n flex met de jaren. De BUFO flex kan aangepast worden naar je specifieke behoeften.
6. Water-repellent blank - Het binnenste van een BUFO surfplank stoot water af. Dus geen schrik als je een crack of ding hebt. Er kan geen water in, gewoon blijven surfen en nadien repareren.
7. Natuurvriendelijke surfplank - Gedurende het shapen, worden alle restjes hergebruikt... bijna geen afval!
8. Geen gezondheidsproblemen - De materialen die BUFO gebruikt zijn niet schadelijk voor shapers, surfers of medewerkers... :-)
9. Onschadelijk voor milieu - BUFO surfplanken bevatten geen toxische materialen.
10. Nauwkeurigheid - Hij maakt z'n planken met de grootst mogelijke nauwkeurigheid (e.g. 4 mio. measuring points).
11. Magic - Je kan een surfplank bestellen die een 100% kopie is van een bestaande retro plank of van 1 van z'n teamriders en aanpassen naar je persoonlijke behoeften...
Maar waarom nog meer blabla, als je ze gewoon dichtbij, thuis in België kan testen op de Bufo testdag ergens in Augustus. Hou vooral deze weekends vrij: 16, 23 en 30 augustus.
Meer info over Bufo boards en deze testdag kan je vinden op deze Belgische site over golfsurfen.
Nog meer info en modellen van de surfplanken op de Bufo site.
Leuk filmpje... die accenten toch... ;-)
Geschreven door -
The Surfbuddha
0
reacties
Labels:
Bufo,
Bufo boards,
hydroflex,
stringerless,
surfplanken


Abonneren op:
Posts (Atom)
Meest gelezen voorbije maand:
-
TL;DR | Pietermansteek aan de Belgische kust? 🐟 Vooral in ondiep zand in De Noordzee Symptomen: felle pijn, zwelling, wondjes op een rij...
-
Als beginnende surfer wil je zo snel mogelijk met je eigen materiaal de zee in. Een goed surfboard aanschaffen is dan het eerste waar je a...
-
TL;DR - Snel Antwoord Verkoudheid na het surfen wordt veroorzaakt door: zeewater in je neusholtes met bacteriën/virussen, allergische reacti...
-
Ik krijg geregeld via vrienden of via de surfbuddha de vraag " welk surfboard is goed om te beginnen surfen? ". Dat is een vraa...
-
Doordat de surfsport zo aan het groeien is ontstaan er meer en meer crowds in het water, wat de kansen op ongevallen verhoogt. Doordat we me...