woensdag 28 september 2016

Workshop Budalab - Bouw je eigen houten surfplank

WORKSHOP: Bouw zelf je droom surfplank Budalab Kortrijk
In het najaar 2015 en voorjaar 2016 zijn er 2 cursussen ‘bouw je eigen droom surfplank’ georganiseerd in Kortrijk in het Budalab. In 10 lessen van 3 uur leerden de deelnemers een houten surfplank bouwen.

Yannick Verheust volgde deze cursus en bezorgde de Surfbuddha een uitgebreide review!

Ik had vroeger reeds een experimentje klassieke plankenbouw achter de rug met schuimkern, glasvezel en epoxy. Een eigen houten surboard maken was echter iets helemaal anders…

Een drietal jaar geleden was ik op surftrip naar Newquay, en daar had ik reeds houten surfplanken gezien. Het waren echte pareltjes, bijna te mooi om mee te surfen. Dat wilde ik zelf ook wel kunnen.

De workshop werd gegeven door Philippe Martens van Sinum surfboards.

Philippe is een gepassioneerd surfer (nu ook kiter) die al 15 jaar planken maakt, de laatste 5 jaar heeft hij zich op de bouw van houten surfplank toegelegd. Hij is op zoek gegaan naar iets ‘duurzaams’, een zoektocht naar een natuurlijker product om mee te surfen. Philippe leidt en organiseert de volledige workshop en staat iedereen met raad en daad bij.


Sinum Surfboards Philippe Martens Belgie
We konden kiezen tussen 5 verschillende modellen: 5’11’’ shortboard (surf/kite), 6’4’’ fish, 6’9’’ hybrid shortboard, 8’0’’ mini malibu en 9’ classic longboard. Een eigen ontwerp was ook mogelijk.

Bij deze modellen ligt de rocker en de outline van de planken vast, maar voor de tail, neus en rails kan je zelf beslissen hoe je alles gaat afwerken.
Aangezien ik geen nood heb aan een nieuwe golfsurfplank en mij meer op strapless wave-kiten wil toeleggen, beslis ik om voor de 5’11’’ te gaan.

De eerste sessie legt Philippe het bouwproces uit en hij heeft een aantal planken bij die zich in de verschillende stadia van het bouwproces bevinden. Hij heeft ook planken die volledig afgewerkt zijn bij, zo kunnen we de verschillende mogelijke eindafwerkingen zien. (epoxy, epoxy met glasvezel, olie, …)

We moesten op voorhand doorgeven welke plank we wilden bouwen, en alles is voor iedereen netjes voorbereid. De plank bestaat uit een kern van berkenmultiplex die bekleed wordt met paulonia hout.

Het paulonia hout, dat duurzaam gewonnen is (Europese kwekerijen, geen wildkap in exotische gebieden), komt van de ‘paulonia tomentosa’ boom, het is een snelgroeiende soort die op 10 jaar tijd kapklaar is om er surfplanken uit te maken.

Paulonia hout is een beetje vergelijkbaar met balsa hout, alleen iets zwaarder en veel sterker… het is ook een hout dat zeewater bestendig is. Eigenlijk zou je de plank geen eindafwerking moeten geven… er zouden puristen zijn die dat doen…

Deze stukken hout die met de laser uitgelaserd werden, vormen de stringer en de ribben van de plank. Eenmaal in elkaar gemonteerd vormen ze het binnenwerk van de plank.
Hout voor houten surfplank

Vervolgens wordt ook de rockertafel gemonteerd en afgesteld, deze tafel laat toe van de verschillende stukken op te spannen gedurende het bouwproces. Het afstellen van de rockertafel moet heel precies gebeuren, anders kan je een kromme plank krijgen.
Rocker houten surfplank

De boven en onderbladen van de plank zijn latten paulonia die samen gelijmd zijn tot één grote plaat. Deze zijn voor ons reeds op voorhand gelijmd.

We zetten de outline van de plank over op het hout en zagen dit uit met een figuurzaag.


Nu kan het onderblad aan de stringer en de ribben gelijmd worden. Dit gebeurt aan de hand van de rockertafel zodat alles goed op zijn plaats gehouden wordt.

Het lijmen gebeurt met sneldrogende PUR lijm, dit laat ons toe van vlot door te werken, er kan echter evengoed met watervaste houtlijm gewerkt worden.


Na uitharden van de lijm ziet de plank er zo uit. Per ongeluk had ik hier de achterkant van de plank vastgelijmd aan de rockertafel. Gelukkig is alles kunnen losgezaagd worden zonder blijvende schade aan de plank.

Vanaf nu kunnen de rails opgebouwd worden. Dit gebeurt met Paulonia strips die volgens ‘hol-bol’ principe op elkaar gelijmd worden. Dit is een tijdrovend werkje, zeker voor de grotere boards.

Het ziet er een beetje vreemd uit maar na schuren krijg je een perfecte rail. Er lijkt teveel lijm gebruikt te zijn, maar dit is nodig om de plank waterdicht te krijgen.



Nu de rails afgewerkt zijn kunnen ze ruw geschaafd en geschuurd worden. Ook de onderkant van de plank wordt gelijk getrimd met de rails.

Omdat ik een kiteplank maak, en deze veel hardere klappen te verduren krijgt dan een golfsurfplank wordt ze opgevuld met polystyreenschuim. Dit is niet strikt noodzakelijk, maar Philippe raadt af van met een holle plank te springen. Ik vul ze voor de zekerheid op met polystyreenschuim.



Vanaf nu kan er terug geschuurd worden, en het lijkt altijd maar meer op een surfplank.




De plank is klaar om het bovenblad er op te leggen. Het wordt uitgezaagd zoals het onderblad en met behulp van de rockertafel op haar plaats gelijmd.


Het bovenblad kan getrimd worden, en de rails kunnen verder afgewerkt worden. Deze worden in de gewenste vorm geschuurd, dit vond ik één van de moeilijkste stappen in het bouwproces. Het is pas op dit ogenblik dat je volledig beslist hoe de rail van je plank er definitief uit gaat zien.

Als laatste stap worden de gaten voor de leash- en vinpluggen uitgefreesd en de pluggen ingelamineerd. Het is wel even stressen als je in je zelfgemaakte bijna afgewerkte plank de gaten voor de pluggen moet uitboren … Na het schuren ziet er het picobello uit.






Als laatste geven we de plank nog een afwerkingslaag. Er zijn verschillende mogelijkheden, epoxy, glasvezel + epoxy (steviger), bootvernis, olie, Pur-vernis, ….

Ik kies voor 2 componenten matte Pur vernis. Het is even zoeken naar de juiste verdunning maar het geeft een mooi eindresultaat. Voordeel van Pur vernis is dat het goedkoop is in vergelijking met andere producten, het hardt uit bij alle temperaturen, er komt ook geen moeilijk lamineer proces aan te pas, je kan het gewoon uitrollen met een lakrolletje.

Nu nog vinnetjes monteren, een goede waxbeurt geven en de plank is klaar voor de surfdoop.
Houten surfplank surfclub Belgie

De totale duur van de bouw van mijn eerste surfplank nam tussen 40 à 50 uur in beslag. Dit lijkt heel wat maar bij een eerste plank moet je bij alles nadenken en alles dubbelchecken om geen fouten te maken. Iemand met ervaring kan een plank op 30 uur afgewerkt krijgen schat ik.

Tijdens de bouw heb je wel wat materiaal nodig, maar iemand die een beetje klust heeft reeds heel wat in huis en veel stukken kan je zelf maken. Je hoeft ook niets met de laser uit te snijden, afprinten op papier, overzetten op hout en uitzagen met de figuurzaag lukt ook.

Ik heb de plank enkel met de kite getest, omdat mijn surfniveau het niet toelaat van met zo’n kleine plank te surfen… De plank surft goed en loopt goed hoogte. Ze is echter iets zwaarder dan de meeste planken (5.1 kg met vinnen en een dikke laag wax). Het extra gewicht stoort mij echter niet bij het kiten. Vermoedelijk zorgt het extra gewicht ervoor dat ze zo vlot en comfortabel door de clapot gaat. Vrienden die ze ook getest hebben waren aangenaam verrast.

De plank is ook heel stevig, in meer dan 15 sessies die ik ermee gekite heb heeft ze honderden kilometers afgelegd en kreeg ze heel wat klappen te verduren, er is echter nog geen enkele ding te bespeuren wel een paar krasjes.
Ga je de plank lamineren met glasvezel krijg je een nog sterkere plank. Ik vermoed dat ze bij normaal gebruik ongeveer onverwoestbaar is en ze een leven lang kan meegaan…

Zoals eerder gezegd is het extra gewicht waarschijnlijk te verklaren door de polystyreen die in de plank verwerkt zit. Ter vergelijking: een holle 8’ mini malibu die ook met PUR vernis afgewerkt is weegt slechts 6 kg, dit is met single fin en wax op de plank ! Laat je de plank hol, is ze bijna niet zwaarder dan een klassieke constructie van schuim en glasvezel.

De bouw van een houten surfboard is achteraf gezien niet zo moeilijk… iedereen met een portie gezond verstand en geen twee linkerhanden kan met de coaching van Philippe zijn eigen plank maken. Een groot voordeel is dat je het moeilijke lamineerproces niet hoeft te doen. Fouten tijdens de bouw kan je meestal nog goed rechttrekken.

Ik vind het persoonlijk makkelijker dan klassieke plankenbouw, en de planken zien er echt prachtig uit.

Het was echt een leuk project om met een groep gelijkgezinde mensen intensief gedurende 10 avonden samen te knutselen. Iedereen werkt aan zijn eigen project, maar er wordt vaak samen gewerkt of van gedachten gewisseld. Wil je ze af hebben op 10 lessen moet je thuis of na de uren een beetje bijklussen.

Het geeft enorm veel voldoening om uit een stapeltje planken een schitterende surfplank te maken.
De plannen voor een volgende project zijn reeds gemaakt en het blijft boeiend, experimenteren met software, hout verzamelen, en nadenken over de shape. Hoe wordt de tail, de rails? Hoe ga ik ze afwerken? ...

Ben je gepassioneerd door surfen en knutsel je graag… probeer het zelf uit, ik garandeer dat je verkocht bent.

Nog enkele sfeerbeelden:







Verschillende houten surfplanken workshop

Alle teksten en foto's door Yannick Verheust.

BUDA::lab is een openbare werkplaats voor iedereen die graag creatief bezig is. Ontwerpers, particulieren, studenten, kinderen en scholen kunnen er gebruik maken van het machinepark en de werkplaats, workshops volgen en in contact komen met de community van makers.

Voor meer info ga naar www.budalab.be of info@budalab.be



21 opmerkingen:

Peter zei

Heel knap. Wie verkoopt er zo'n houten surfboard?

Unknown zei

Heeft u dringende leningen nodig? Wij bieden leningen van alle soorten leningen aan individuele, bedrijfs-, samenwerkende instanties en organisaties. Bent u op zoek naar leningen die zijn geregistreerd en goedgekeurd? Als u interesse hebt, kunt u ons bereiken via e-mail: gcscredits@gmail.com

Anoniem zei

HOE KRIJG IK EEN LENINGSBIJSTAND @ 2% RENTEVOET?

Ik wist niet zeker of ik een legale geldschieter online kon krijgen, maar toen ik mijn schuld niet langer kon onder ogen zien, lag mijn zoon in het ziekenhuis voor een operatie die een enorme hoeveelheid geld vereiste en ik had ook wat geld nodig om te herfinancieren en een goede te krijgen huis. om hulp van vrienden te zoeken en toen er geen hoop meer was, besloot ik online te gaan om een lening te vinden en ik vond LAPO MICRO FINANCE met een rente van 2% en paste onmiddellijk mijn gegevens toe zoals aangegeven. Binnen zeven dagen na mijn aanvraag legde hij mijn geleende bedrag vast zonder verborgen kosten en kon ik voor de medische rekeningen van mijn zoon zorgen, mijn huurrekening verlengen en mijn schuld afbetalen. Ik zal elke leningzoeker adviseren om contact op te nemen met LAPO MOCRO FINANCE met (lapofunding960@gmail.com).

Floor Lola zei

Dag iedereen. Ik zag opmerkingen van mensen die hun lening al hadden gekregen uit pure heart-leningen en toen besloot ik toe te passen onder hun aanbevelingen en slechts enkele uren geleden bevestigde ik op mijn eigen persoonlijke bankrekening een totaalbedrag van $ 35.000 waar ik om vroeg. Dit is echt geweldig nieuws en ik adviseer iedereen die een echte lening nodig heeft om een aanvraag in te dienen via hun e-mail (Mrfrankpoterloanoffer@gmail.com) Ik ben blij dat ik de lening heb gekregen waar ik om heb gevraagd

Roberto Kenneth zei

LENING AANBIEDING !!! Wij zijn ROBERTO KENNETH LENINGSMAATSCHAPPIJ Wij bieden zowel lang- als kortlopende leningfinanciering. Wij bieden veilige en vertrouwelijke leningen tegen een zeer lage rente van 3% per jaar, persoonlijke leningen, schuldconsolidatielening, risicodragend kapitaal, zakelijke lening, bedrijfsleningen, educatieve lening, woninglening en leningen om welke reden dan ook! Wij zijn het vertrouwde alternatief voor bankfinanciering en ons aanvraagproces is eenvoudig en duidelijk. Onze lening varieert van $ 5.000,00 tot $ 25.000.000,00. (Vijfentwintig miljoen dollar). Aanvullende informatie: we worden snel de particuliere, discrete en servicegeoriënteerde kredietkeuze voor algemene leningen. We zijn het bedrijf waar we terecht kunnen wanneer traditionele bronnen van leningen falen. Als u geïnteresseerd bent, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via onderstaande e-mail: robertokennety@gmail.com

Bedrijfsnaam: Roberto Loan Service
Compay-e-mail: robertokennety@gmail.com

Floor Lola zei

HEBT U EEN LENING NODIG OF WILT U UW HUIS HERINNEREN, Rekeningen BETALEN, UW BEDRIJF UITBREIDEN MET EEN 3% RENTEVOET? ZOEK NIET VOOR EXTRA CONTACT Via: Mrfrankpoterloanoffer@gmail.com

Karin Sabine zei

In één woord, wauw !! Ik kan niet geloven dat het geld al in mijn account staat. Dankje, dankje, dankje! Je hebt meestal een lange, langdurige en intimiderende klus gemaakt in een zeer aangename en gestroomlijnde ervaring. Ik kan u en mevrouw Karin Sabine Loans niet genoeg bedanken. Mevrouw Karin Sabine Leningen voor het geweldige systeem, en u voor de geweldige service. Jullie zijn allebei best geweldig! als u een dringende lening nodig heeft, kunt u ze e-mailen op sabinhelps@gmail.com

Roberto Kenneth zei

LENING AANBIEDING !!! Wij zijn ROBERTO KENNETH LENINGSMAATSCHAPPIJ Wij bieden zowel lang- als kortlopende leningfinanciering. Wij bieden veilige en vertrouwelijke leningen tegen een zeer lage rente van 3% per jaar, persoonlijke leningen, schuldconsolidatielening, risicodragend kapitaal, zakelijke lening, bedrijfsleningen, educatieve lening, thuislening en leningen om welke reden dan ook! Wij zijn het vertrouwde alternatief voor bankfinanciering en ons aanvraagproces is eenvoudig en duidelijk. Onze lening varieert van $ 5.000,00 tot $ 25.000.000,00. (Vijfentwintig miljoen dollar). Aanvullende informatie: we worden snel de particuliere, discrete en servicegeoriënteerde kredietkeuze voor algemene leningen. We zijn het bedrijf waar we terecht kunnen wanneer traditionele bronnen van leningen falen. Als je interesse hebt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via onderstaande e-mail: robertokennety@gmail.com

Bedrijfsnaam: Roberto Loan Service
Bedrijfse-mail: robertokennety@gmail.com
WhatsApp: +15079442795

Unknown zei

Hola Busques un préstec empresarial? préstec personal, préstec de casa, cotxe
préstec, préstec estudiantil, préstec de consolidació de deutes, préstecs no garantits, empresa
capital, etc. O bé un banc o un financer li han rebut un préstec
institució per qualsevol motiu. Sóc el senyor franc, un prestador privat, prestador
a empreses i particulars amb una taxa d’interès baixa i assequible del 2%
tipus d’interès. si us interessa? Poseu-vos en contacte amb nosaltres avui a l'aplicació whats-app +2348100367800
i al nostre correu electrònic: mrfrankloanfirm63@gmail.com i obteniu el vostre préstec avui.

Si esteu interessats, empleneu el següent:

Nom:
Edat:
Ocupació:
País:
estat de residència:
gènere:
Total del préstec:
Durada del préstec:
Finalitat del préstec:...

Mr Lake zei

Getuig hoe ik mijn financiële zorgen beëindig


Gooday iedereen, we verstrekken leningen aan particulieren, bedrijven en samenwerkende instellingen Ik ben mevrouw Clency Dexter. Ik woon in Florida en ik ben een gelukkige vrouw vandaag, ik wil de heer PENDELIS WEALTH bedanken vanwege de leningaanbiedingen, een godfearingman . (HET IS WAAR) contact via: pwloancompany484@gmail.com


Vriendelijke groet

Unknown zei

Hallo,

Heeft u voor uw tevredenheid een comfortabele lening nodig? Wij bieden een betaalbare lening van 3% rentevoet voor lokale en internationale leners. We zijn gecertificeerd, vertrouwd, betrouwbaar, efficiënt, snel en dynamisch en we werken samen. we geven een langlopende lening van maximaal 2 tot 50 jaar.

Hebt u een directe, gemakkelijke en betaalbare lening nodig om schulden te betalen, een bedrijf te starten of om een andere reden? Neem dan contact met ons op met uw leningaanvraag.

Deze aanbieding is voor serieuze mensen.

Neem bij interesse contact met ons op via: E-mail: easyloanfirm2020@gmail.com


Wij zijn gecertificeerd,
betrouwbaar, betrouwbaar, efficiënt, snel en dynamisch.

Beste wensen,
Derek Douglas
easyloanfirm2020@gmail.com



3% Eenvoudig en betaalbaar leningaanbod

Unknown zei

Hallo,

Heeft u voor uw tevredenheid een comfortabele lening nodig? Wij bieden een betaalbare lening van 3% rentevoet voor lokale en internationale leners. We zijn gecertificeerd, vertrouwd, betrouwbaar, efficiënt, snel en dynamisch en we werken samen. we geven een langlopende lening van maximaal 2 tot 50 jaar.

Hebt u een directe, gemakkelijke en betaalbare lening nodig om schulden te betalen, een bedrijf te starten of om een andere reden? Neem dan contact met ons op met uw leningaanvraag.

Deze aanbieding is voor serieuze mensen.

Neem bij interesse contact met ons op via: E-mail: easyloanfirm2020@gmail.com


Wij zijn gecertificeerd,
betrouwbaar, betrouwbaar, efficiënt, snel en dynamisch.

Beste wensen,
Derek Douglas
easyloanfirm2020@gmail.com



3% Eenvoudig en betaalbaar leningaanbod

Anoniem zei



Do you need an urgent blank ATM CARD to solve your financial needs and i just want to tell the world my experience with everyone. i discovered a hacking guy called Mike. he is really good at what he is doing, i inquired about the BLANK ATM CARD. if it works or even Exist, then i gave it a try and asked for the card and agreed to their terms and conditions. three days later i received my card and tried it with the closest ATM machine close to me, to my greatest surprise it worked like magic. i was able to withdraw up to $4000. This was unbelievable and the happiest day of my life. there is no ATM MACHINES this BLANK ATM CARD CANNOT penetrate into it because it have been programmed with various tools and software. i just felt this might help those of us in need of financial stability. The card have really change my life. if you want to contact them, HERE is the email: int.hackers002@gmail.com

Susan Cody zei

Getuigenis over hoe ik mijn lening van 2% heb ontvangen (Frank Loans Services)

Compliment van de dag voor iedereen hier, mijn naam is Susan Cody, ik zou zonder voorbehoud aanraden om met "Frank Loan Services" te werken voor alle soorten leningen zonder voorbehoud, ik zat in een financiële crisis en had een lening nodig van € 95,000, ik Ik heb bijna alle banken en een aantal andere leenmaatschappijen geprobeerd en ik kon geen goedkeuring krijgen. Toen besloot ik het nog een keer te proberen. Ik nam contact op met "Frank Loans Services" voor hulp. Ik kon zien dat hij het type persoon was dat ik kon vertrouwen om mij te helpen. de beste beslissing nemen voor mij en mijn gezin, gelukkig voor mij kreeg ik een lening met succes, zelfs met of zonder onderpand, maar geen kredietcontrole en hun diensten zijn snel, betrouwbaar en betrouwbaar.

Vindt u het moeilijk om kapitaaldienst te krijgen van lokale banken en andere financiële instellingen? Heeft u problemen met onbetaalde rekeningen en weet u niet waar u heen moet of waar u heen moet? Hoe zit het met het vinden van een gerenommeerd bedrijf voor schuldconsolidatie dat u kan helpen bij het verminderen van de maandelijkse afbetaling, zodat u betaalbare terugbetalingsopties heeft en ruimte om te ademen als het aan het einde van de maand komt en de rekeningen moeten worden betaald? "Frank Loans Services" is het antwoord, ze bieden leningen tegen een zeer betaalbare rente van 2%. Belangstellenden moeten contact met hem opnemen via zijn e-mail: k.frankloans@gmail.com Mobiel: + 1-713-389-6778.

Hun diensten omvatten onderwijsleningen, onroerendgoedleningen, herfinancieringsleningen, zakelijke leningen, landbouwleningen, hypotheekleningen, harde leningen, autoleningen, persoonlijke leningen, studieleningen, woningleningen enz. Neem vandaag nog contact met hen op voor meer informatie via zijn e-mail : k.frankloans@gmail.com Mobiel: + 1-713-389-6778.

Anoniem zei

Getuigenis over hoe ik mijn lening van 2% heb ontvangen (Mitch Fast Loans)

Compliment van de dag voor iedereen hier, mijn naam is Rodriguez Puyol, ik zou zonder voorbehoud aanraden om met "Mitch Fast Loans" te werken voor alle soorten leningen zonder voorbehoud, ik zat in een financiële crisis en had een lening nodig van € 65,000 euro, Ik probeerde bijna alle banken en sommige andere leenmaatschappijen en ik kon geen goedkeuring krijgen, en toen besloot ik het nog een keer te proberen. Ik nam contact op met "Mitch Fast Loans" voor hulp. Ik kon zien dat hij het type persoon was dat ik kon vertrouwen om te helpen. Ik neem de beste beslissing voor mij en mijn gezin, gelukkig voor mij kreeg ik een lening met succes, zelfs met of zonder onderpand, maar zonder kredietcontrole en hun diensten zijn snel, betrouwbaar en betrouwbaar.

Vindt u het moeilijk om kapitaaldienst te krijgen van lokale banken en andere financiële instellingen? Heeft u problemen met onbetaalde rekeningen en weet u niet waar u heen moet of waar u heen moet? Hoe zit het met het vinden van een gerenommeerd bedrijf voor schuldconsolidatie dat u kan helpen bij het verminderen van de maandelijkse afbetaling, zodat u betaalbare terugbetalingsopties heeft en ruimte om te ademen als het aan het einde van de maand komt en de rekeningen moeten worden betaald? "Mitch Fast Loans" is het antwoord, ze bieden leningen aan tegen een zeer betaalbare rente van 2%. Belangstellenden moeten contact met hem opnemen via zijn e-mail: mitchfastloans@gmail.com WhatsApp: +1-781-656-7138.

Hun diensten omvatten onderwijsleningen, onroerendgoedleningen, herfinancieringsleningen, zakelijke leningen, landbouwleningen, hypotheekleningen, harde leningen, autoleningen, persoonlijke leningen, studieleningen, woningleningen enz. Neem vandaag nog contact met hen op voor meer informatie via zijn e-mail : mitchfastloans@gmail.com WhatsApp: +1-781-656-7138.

hendi Zikri didi zei

Naam: __ Hendi Zikri Didi
Plaats: _________________ Melacca, Maleisië
banen: _ Ondernemers
Elke kennisgeving: ____ hendidi01@gmail.com

Hallo allemaal, wees alsjeblieft voorzichtig met het krijgen van een lening hier, ik heb veel nep-leners op internet, ik ben bedrogen, ik gaf het bijna op, totdat ik een vriend ontmoette die net een lening had aangevraagd en hij kreeg een lening zonder druk, dus stelde hij me voor om AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM te legitimeren, heb ik 1,3 miljoen dollar aangevraagd. Ik heb mijn lening minder dan 2 uur slechts 1% zonder onderpand. Ik ben erg blij dat ik ben gered van het krijgen van een slechte schuld. dus ik adviseer iedereen hier een lening nodig te hebben om contact op te nemen met AASIMAHA en ik garandeer dat u uw lening krijgt.

Applicatie / Contact Center
E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com

Anoniem zei

Gegroet.

Wij, de David Rex Finance Services, bieden beveiligde en
ongedekte lening tegen een zeer lage rente van 2%. We bieden persoonlijke leningen, schuldconsolidatielening, risicokapitaal, zakelijke lening, onderwijslening, hypotheeklening of "lening om welke reden dan ook! Heeft u een slecht krediet? U kunt nog steeds een aanvraag indienen via: directcredit74@gmail.com of WhatsApp-nummer: + 1 (504) 603-3666
Neem vandaag nog contact met ons op voor uw sollicitaties !!!
Met vriendelijke groet, Klantenservice
David Rex Finance Services

Patricia Hristov zei

Hey jongens, ik ben super enthousiast vandaag. Ik zag opmerkingen van mensen die al een lening van Della Taylor hadden gekregen en toen besloot ik me aan te melden op basis van populaire aanbevelingen en slechts een paar uur geleden bevestigde ik een totaalbedrag van 50.000 euro op mijn rekening. Dit is echt geweldig nieuws en ik adviseer iedereen die een echte lening nodig heeft om een aanvraag in te dienen via hun e-mail: yawnerstaylor@gmail.com of whatsapp +1 (876) 398-8103

Anonymous zei

Hallo allemaal, ik ben voorgelogen door zoveel bedrijven die beweren echte geldschieters te zijn, maar al mijn inspanningen zijn tevergeefs geweest, ik heb meer dan 3500 euro verloren aan nepgeldschieters die beweren te zijn wat ze niet zijn. Totdat mijn vriend me voorstelde aan de juiste geldschieter die ik contacteerde en ik met succes een lening van hen kreeg in slechts 48 uur, zou ik iedereen die op zoek is naar een lening zonder angst aanraden om contact met hen op te nemen via e-mail:lapofunding960@gmail.com
Whatsapp +447883183014

favour zei

Ik ben zo blij dat ik een lening heb gekregen van een leningverstrekker, meneer Peter, die me heeft geholpen met mijn lening. Het was ongelooflijk hoe ik een lening van $784.000,00 kreeg. Ik heb verschillende diensten geprobeerd, maar ik kon nooit een lening krijgen van die diensten. sommigen van hen zullen me vragen om veel documenten in te vullen en aan het eind van de dag zal het niet goed aflopen. maar ik ben blij dat ik na een ontmoeting met de heer Ronald Mark mijn lening van $784.000,00 heb kunnen krijgen nu mijn bedrijf goed gaat en ik wil jullie dit vandaag allemaal laten weten omdat ze snel en 100% betrouwbaar zijn. nu betaal ik de lening terug die ik van het bedrijf heb gekregen (peter LOAN COMPANY). neem contact met hen op en verspil uw tijd niet met die kredietverstrekkers: e-mail {peterhelps01@outlook.com} bedankt

Anonymous zei

Hello guys, I just want to recommend good loan company where I got a quick loan of $46,000.00 via their email where I was looking for Loan to pay my bills/debts and move on with life then a friend gave me this company details which I contacted through this Contact email: lapofunding960@gmail.com
Whatsapp +447883183014

Sponsor

Meest gelezen voorbije maand: