maandag 6 april 2015

Interview Erik Temminck Janga Wetsuits

Janga Wetsuits Erik Temminck Independent Wetsuits
Een tijdje geleden ben ik toevallig in contact gekomen met de kleurrijke surfpakken van Janga Wetsuits.

Janga is een onafhankelijk en beetje eigenwijs surfmerk uit Portugal. Ik schreef er toen een blog post over en vroeg me af of de wetsuits ooit in België of Nederland zouden opduiken.

Wat later zie ik een facebookpagina opduiken van Independent Wetsuits.

Eigenaar Erik Temminck blijkt namelijk de Janga Wetsuits in België en Nederland te verdelen. Tijd dus voor een klein interview over hoe hij met de Janga surfpakken in contact kwam en z'n visie over de Janga toekomst.


Hey Erik, leuk je te leren kennen.

Misschien even een korte intro: wie ben je, waar woon je?
Hallo, mijn naam is Erik Temminck, 43 jaar, en ik woon met mijn vrouw en mijn twee jongens in Hippolytushoef, een klein dorpje in het noorden van Noord-Holland.

Waar heb je Janga Wetsuits voor het eerst gezien?
Een vriendin van ons heeft sinds een jaar of 8 een surfcamp met haar Portugese vriend in Esmoriz in Portugal vlakbij Porto. Een paar jaar terug waren we op een surfspot vlak bij Porto en zag ik een meisje in een roze met zwart surf wetsuit lopen en had echt zo iets van "wowwww?!". Ik heb toen aan die vriendin gevraagd of ze het kende en waar dit vandaan kwam. Zij vertelde toen dat het een nieuw Portugees merk was opgestart door vrienden van haar vriend.

Hoe ben je met het merk in contact gekomen?
Ik heb na die reis eigenlijk niets meer gezien van het merk op de momenten dat ik in Portugal was. Tot een paar jaar geleden. Het surfcamp was toen zelf begonnen met de Janga wetsuits. De jongens waren in het bezit van de meest extreme kleurcombinaties en modellen.

Ik was op slag verkocht en heb zelf direct wat pakken uitgeprobeerd. Ik ben absoluut geen pro, meer beginner, maar de pasvorm en de stretch van de suits waren geweldig. Ook de verhalen die ik hoorde van de locals waren super positief, dus ik werd best wel getriggerd door het merk. En het bleef eigenlijk altijd in mijn hoofd spelen.

Hoe ben je op het idee gekomen om surfpakken te verdelen?
Vorig jaar ontmoette ik op het kamp een nieuwe surfinstructeur, die jaren mee heeft gedraaid in de surftop van Portugal. Hij was tevens gesponsorde rider en vriend van de jongens van Janga. We raakten aan de praat en zijn samen in de auto gestapt en naar de boys van Janga gereden. De ontmoeting verliep positief. De boys doen alles betreffende Janga zelf, buiten de banen die ze hebben om. Eén is restauranthouder en de ander is leraar op een school. Zij verkopen de Janga artikelen vanuit hun garage thuis via internet, via de website www.jangawetsuits.com.

Na enige gesprekken heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en voorgesteld of het mogelijk zou kunnen zijn dat ik de Janga wetsuits kon gaan vertegenwoordigen in Nederland. En ja, ze gingen akkoord. Dus toen ik weer terug in Nederland was, heb ik mij ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, onder de naam “Independent Wetsuits” en mijn bedrijf opgestart. En zo begonnen met het verspreiden van het Janga virus om meer kleur in het water te krijgen.

Uiteraard ben ik kleinschalig gestart door in eerste instantie een kleine hoeveelheid surfpakken mee naar Nederland te nemen. Maar die waren redelijk snel verkocht. Dus heb ik meteen weer een trip naar Portugal gemaakt en meer voorraad opgehaald.

Wat zou je het liefste nog bereiken met Janga wetsuits?
Mijn doelstelling is om over enige tijd een Nederlands Janga warehouse te hebben met de complete lijn van de Janga wetsuits en kleding. Maar zover is het nog niet, dus tot die tijd ben ik op diverse surfevenementen en beurzen te vinden in Nederland met de wetsuits, of op afspraak gewoon bij mij thuis.

Hoe en waar worden de surfpakken gemaakt?
De wetsuits worden door de boys van Janga zelf ontworpen. Van iedere kleurcombinatie worden er gemiddeld slechts 15 tot 20 gemaakt. Op is op. De jongens blijven constant in beweging en komen dit jaar met twee nieuwe modellen, namelijk de Blacklabel lijn en de Queen voor de girls.

Het is en blijft gelukkig wel allemaal redelijk kleinschalig. Momenteel hebben ze een warehouse (lees: dubbele garage) die vol ligt met alle soorten wetsuits, shirts, hoodies en alle andere dingen die er bij komen.

Wat is je favoriete Janga surfpak en waarom?
Eén van mijn favoriete surfpakken is toch wel de Strong Reaction. Dit vanwege het feit dat die gewoon knalkleuren heeft en super flex zit. Een andere favoriet van mij is de Acid lijn, welke is voorzien van een soort "dolfinskin", die zorgt voor extra isolatie en deze is dus bijna gelijk aan een 5.5. terwijl het een 3.3 is.

Op dit moment wordt er met de Acid door een aantal enthousiastelingen al de hele winter gesurft en gekited in de Noordzee. Ik ben zelf een mooi weer surfer, dus heb deze niet zelf getest om te passen en te ervaren hoe warm ze zijn.

Ben je gesponsord of gerelateerd aan een surf- of ander merk?
Afgelopen jaar ben ik in contact gekomen met de mensen van Surffish Scheveningen. Zij ontwerpen en shapen zelf surfboards en doen daar ook de verkoop van.

Sponsor je zelf ook riders?
Op een dag werden wij door Willemien Hoogenveen benaderd. Zij deed ons het verzoek haar te willen sponsoren en haar zo te ondersteunen in haar droom om in de top van de Benelux mee te kunnen surfen.
Willemien Hoogenveen Janga Wetsuits Sponsored Rider

De mannen van Surffish en ook fotograaf Jop Hermans en ik zijn gaan brainstormen en zo is het Team Independent ontstaan. Wij proberen nu op kleine schaal mensen in hun surfdromen te ondersteunen en zo ook onze merken meer naamsbekendheid te geven. Naast Willemien zijn er nog een aantal surffanaten bijgekomen, waaronder Pieter-Bas een jongetje van 8, die wij ondersteunen.

Allen doen mee aan de NK surfen, dus dat is super voor alle partijen.

Surf je vaak op de Noordzee en wat is je favoriete spot?
Ik hoop dit jaar zelf toch ook wel een paar keer in Nederland te gaan surfen. Mijn skills zijn niet geweldig en helaas komt het er vanwege tijdsgebrek ook niet altijd van, maar ik ga het proberen te doen.

De komende tijd ben ik ook weer aantal keren in Portugal te vinden om o.a. weer nieuwe suits deze kant op te krijgen.

Wie kan er allemaal aankloppen bij jou en hoe kunnen ze je vinden?
Aan een website wordt gewerkt. Tot die tijd gaat alles via mond op mond reclame en/of via mijn Facebook pagina: Independent Wetsuits.

Heb je zelf tips voor beginnende golfsurfers?
Enige tip die ik heb is dat als je van plan bent een pak te kopen, dan moet die als een tweede huid aanvoelen ongeacht welk merk het is.

Super Erik, bedankt voor dit interview en nog veel succes met de distributie van Janga Wetsuits.

Ondertussen heb ik zelf ook een Janga surfpak besteld, dus verwacht hier binnenkort een leuke review van een Janga Strong Reaction 4/3mm wetsuit.

Stay tuned!

Lees ondertussen de vorige blog post over Janga Wetsuits.

Geen opmerkingen:

Sponsor

Meest gelezen voorbije maand: