dinsdag 19 mei 2015

Janga Wetsuit Strong Reaction Review

Janga is een relatief nieuw en independent surfmerk uit Portugal. Het is door een groep surfvrienden ontstaan in 2011 in Buarcos.

De surfpakken worden 100% met de hand gemaakt.

De wetsuits worden in kleine aantallen gemaakt en worden telkens bij iedere reeks weer verbeterd.



Janga wil als merk opvallen door zich niet aan de trends en de grote surfmerken te spiegelen. Vandaar dat ze meteen de toon willen zetten met knotsgekke kleuren. De surfpakken zijn in alle mogelijke felle kleuren te verkrijgen en er komen er steeds nieuwe bij.

Ik heb een Strong Reaction gekocht en getest. Dit is ongeveer de midden range van Janga Wetsuits. Dus daarom zullen een aantal puntjes van kritiek misschien niet terecht zijn omdat ik ze vergelijk met m'n ervaring met wetsuits uit de top range.


De Strong Reaction in 4mm kost 259€. Voor die prijs heb je ook nog de Airfighter. De Indigent is de goedkoopste. In de iets duurdere range zit de RVLT voor 269€.

De prijzen veranderen ook met de dikte van het pak. Een Strong Reaction van 5mm kost dus iets meer dan een van 3mm.

De instapprijs is 239€ en de duurste >5mm kost 289€.

Het eerste wat me opviel is dat het pak heel zacht aanvoelt. Het neopreen is super fluffy & stretchy. Het bestaat uit 90% Neopreen en slechts 10% Nylon.

Zeer positief is het oog voor detail. Er zijn allerlei leuke accentjes toegevoegd. Het magneetje aan de ritssluiting, de dichtingen aan de polsen en voeten, enkele prints aan de binnenkant, gesealde naden in felle kleuren, enz...
Janga Surfpak met leuke accentjes vanbinnen

De naden zijn dubbel gestitched, en aan de binnenkant gelijmd en extra afgesloten met taped seals.
Keypouch, trimseal aan de handen en soft kneepads

Of het pak ook duurzaam is, kan ik nu nog niet zeggen. Het ziet er wel degelijk gemaakt uit met voldoende oog voor detail.

Waar je wel rekening moet mee houden wanneer je lichte kleuren kiest, is dat het pak er sneller vuil zal uitzien door bv. de wax op je surfplank. Ook als je het na de sessie buiten op de grond uitdoet zullen er sneller zwarte plekken op te zien zijn.
Janga - Break your ball and chain

Test in het water:
Ik had het pak heel vlot aan. De neopreen voelt zacht en heel licht aan en je kan het pak zeer gemakkelijk aantrekken. Ook na de surfsessie is het pak gemakkelijk uit te doen. Ik had alleen wat last aan de enkels omdat er daar extra rubber is aangebracht om het pak goed te doen aansluiten.

Wanneer ik in de zee stapte, nam het surfpak net iets sneller water op dan ik gewend ben van bv. een Xcel surfpak. Dat is ook voor een stuk omdat er op de borst en rug geen rubberen neopreen vlak zit, waardoor deze stukken ook gewoon nat worden.

Het surfpak voelt zeer licht aan, eerder zoals een 3mm. Ik had echt niet het gevoel van in een 4mm te peddelen.

De meeste Janga surfers surfen de ganse winter met hun 4mm, maar daar stel ik me toch vragen bij. Ik heb het surfpak getest in de maand mei, normaal gezien is een 4mm dan zeker voldoende. Heb het niet echt koud gehad, maar ook niet lekker warm zoals ik van m'n Xcel gewend ben.

Bij het nemen van een duckdive kwam er af en toe water binnen langs de nek die dan over m'n rug liep. Daarin ben ik wel ontgoocheld. Er is geen extra binnensluiting voorzien waardoor het water via een gleuf of gaatje weer weg kan lopen. Normaal gezien zou er geen water mogen binnenstromen, maar als het dan gebeurt, dan ben je wel even afgekoeld.

Eigenlijk kan je dit pak het best vergelijken met een Xcel infiniti comp, een Rip Curl Flash Bomb of de O'neill Hyperfreak.
Rits met magnetische sluiting

Positieve puntjes:
- Degelijke surfpak voor een correcte prijs
- Zeer zacht neopreen
- Super licht om mee te peddelen
- Gemakkelijk aan- en uitdoen
- Felle kleuren voor ieder wat wils
- Uniek, je bent gemakkelijk herkenbaar in het water (voor bv. fotograaf die op het strand staat)
- Je steunt er de lokale independent surf community mee
- Je hebt reflector prints, handig bij oversteken straat of bij rijden met fiets na een avondsessie ;-)

Mindere puntjes:
- Iets teveel naden op plekken waar je het niet verwacht
- Er is iets teveel neopreen gebruikt aan de binnenkant knieën en onder de oksels
- Niet blind stitched
- Niet glued aan de buitenkant
- Geen wind beschermende neopreen op borst en rug
- Weinig informatie op hun website over de verschillen tussen de surfpakken

Heb je ook interesse in een Janga Wetsuit? Contacteer dan Erik Temminck via Independent Wetsuits.

Geen opmerkingen:

Sponsor

Meest gelezen voorbije maand: