woensdag 22 augustus 2018

Interview Jabali Surfboards - Job Verpoorte


De Surfbuddha is een tijdje geleden in contact gekomen met Job Verpoorte.

Hij maakt in Brugge ecologische houten surfboards onder de naam Jabali Surfboards.

Lees hieronder het interview:




Job Verpoorte

  • 44 jaar oud
  • Surft sinds 2011
  • Nederbelg, woont in Brugge
  • Ingenieur, shaper, werkt graag met hout
  • Surft alles, als het maar een beetje clean is
  • Surfdoel is stijlvol en comfortabel te surfen op alle type boards

Hoe ben je begonnen met surfen?

Ik heb lange tijd in Rusland gewoond, waar ik vanaf begin December tot eind April enkele keren per week kon gaan snowboarden. Eenmaal terug in de Lage Landen werd regelmatig snowboarden een stuk lastiger (sneeuw noch bergen). Na een sportieve zomervakantie in noord-Spanje bleek surfen een goede vervanging.

De combinatie van natuur, sport en reizen vind ik fantastisch; het geeft rust, scherpte en houdt me gezond.

Hoe ben je begonnen met shapen?

Ik was als directeur bij een ingenieursbureau erg druk met het hoofd bezig en stond ver af van het maakproces. Om dit dichterbij te halen en met de handen bezig te zijn, ben ik in de avonduren begonnen met een opleiding houtbewerken.

Vormen, zagen en schaven was heerlijk en rustgevend, de objecten, die we maakten, waren echter een stuk minder interessant.


Toen ik surfer Fergal Smith in zijn video serie een houten plank zag surfen was ik meteen verkocht. Hoe mooi zou het toch zijn om houten surfplanken te ontwerpen, bouwen en surfen?

Waarom werk je met houten planken?

Het werken met hout is fantastisch. Het is een natuurlijk en levendig materiaal dat elke keer weer net iets anders bewerkt moet worden. Het is sterk en duurzaam, en behoudt z n veerkracht.

Het hout voor mijn planken is voornamelijk balsahout, en wordt duurzaam verbouwd in Papoua Nieuw-Guinea. Een zusterhout, wili-wili, werd traditioneel gebruikt door de hawaianen en jaren-50-surfers gebruikten balsahout als materiaal voordat schuim z'n intrede deed. Balsahout is met een soortelijk gewicht van 150-200gram/m3 een extreem licht hout en heeft de meest gunstige gewicht/buigsterkte-verhouding van alle houtsoorten.



Andere houtsoorten gebruik ik voor versteviging en decoratie: wenge is keihard, bijna zwart en kunnen op de kwetsbare uiteinden van de surfplank worden geplaatst om deze te beschermen. Cederhout en els hebben een mooie rode en zalmroze kleur en zijn decoratief fraai. Es is heel taai en populier hard en licht en zijn uitstekend om het bovendek te beschermen tegen hiel- en knieafdrukken.

Waarom de keuze voor Ecoboards?

Surfen wordt populairder, en steeds meer mensen gaan surfen. Daarmee neemt de druk op het milieu toe vanwege de "surferscontradictie": we surfen in de prachtigste natuur, en gebruiken daarvoor olieproducten zoals surfplanken, wetsuits, wax en zonnebrandcrème.

Om deze druk te compenseren is de surfindustrie voorzichtig op zoek naar eco-vriendelijkere surfplanken. Sustainablesurf.org, een onafhankelijke organisatie in Californie, is een van de voorvechters van de zoektocht via het ecoboard project.

Het ecoboard project promoot binnen de surfindustrie milieubewustzijn, gezondere produktieprocessen, het gebruik van ecovriendelijkere materialen, en heeft een label in het leven geroepen om surfplanken te kwalificeren.

Omdat hout een eco-vriendelijk, hernieuwbaar materiaal is, en omdat ik een epoxylijm gebruik met een hoog percentage plantaardig aandeel, heb ik recent het hoogste label, Gold Level, gekregen.

Momenteel zijn er slechts een dertiental Gold Level shapers wereldwijd. En natuurlijk ben ik trots deel uit te maken van deze selecte groep.

Wat Shape je zoal?

Momenteel shape ik golf- en kitesurfboards. Golfsurfplanken zijn voornamelijk custom shapes, in alle vormen en maten. Longboards voor in de noordzee, shortboards voor de Atlantische kust en fishes voor overal. De kitesurfplanken zijn strapless planken.


Omdat niet iedereen een custom shape wil hebben en de produktie van een plank 6-8 weken duurt, probeer ik een aantal standaard planken op voorraad te hebben.

Kan men je planken testen?

Mensen willen graag voelen hoe een houten plank surft voordat ze tot aankoop overgaan. Om dit te faciliteren werk ik samen met surfscholen waar een plank kan worden gehuurd voor een testsessie. In Zeebrugge heeft Icarus een kiteplank, en in de zomer bezoek ik bevriende surfscholen langs de Franse en Spaanse kust met een set test-planken.

Als je heel veel houten planken wil zien en testen, kun je de 2e woodbuilders meet in noord-Spanje bezoeken. Deze vindt plaats op 24 en 25 Augustus op Playa de Berria, bij Santander.


Wat zijn je mooiste momenten geweest?

Twee hele mooie momenten zijn me bijgebleven. Mijn eerste surfsessie op mijn eerste houten surfplank. Een windstille avond in Bloemendaal met heuphoge golfjes, prachtige ritjes en een dito zonsondergang. Toen begreep ik dat houten surfplanken niet alleen leuk zijn om te maken, maar ook gesurft kunnen worden.

Het tweede moment is een sessie van een erg goede lokale surfer in noord-Spanje op een van mijn shortboards. In twintig minuten kwam alles voorbij: hacks, floaters, cutbacks en barrels. Toen de kerel met een grote glimlach uit het water kwam en vroeg of hij later nog een keer mocht proberen, besloot ik het shapen professioneel op te pakken.

Surf je zelf nog veel?

Een van de voordelen van dit vak is de flexibiliteit. Als er nette golven zijn, ga ik surfen. Dat is in Belgie niet zo heel vaak, dus blijft er voldoende tijd over om te shapen.

In de zomermaanden ga ik op tour langs festivals en surfscholen in zuid-Frankrijk en noord-Spanje. Dan is er ook voldoende tijd om in het water te liggen.

Wat is je favoriete plank?

Ik ben een grote kerel en heb voor mezelf 7 voet "shortboard" gemaakt, de Bigman. Ik zink er niet mee naar de bodem, kan er mee duckdiven en het houdt zich goed in grotere golven in Spanje en Frankrijk. In de Noordzee surf ik bijna altijd een longboard, uiteraard van hout.

Wat zijn je favoriete plekken om te surfen?

De beste sessies in de Noordzee heb ik bij Blankenberge en Wijk aan Zee gehad, en vorig jaar waren de short- en longboardsessies in San Vicente de la Barquera erg lekker.


Waarom zouden surfers een Jabali plank moeten kopen?

Een houten plank is een aanvulling op je bestaande quiver. Een speciale plank, handgemaakt, mooi, ecovriendelijk.

Wat wil je nog bereiken?

Persoonlijk wil ik blijven genieten van het engineeren, shapen en bouwen van Jabali Surfboards.

Als shaper hoop ik mijn bijdrage te leveren in de zoektocht naar duurzamers, eco-vriendelijkere planken om het surfers-dilemma de wereld uit te helpen. De huidige bouwmethoden kunnen veel slimmer en gebruikte materialen moeten worden vernieuwd.

Het doel met Jabali is om uit te groeien tot een gewaardeerde niche shaper met een produktie van ongeveer 25 planken per jaar.

Heb je nog tips voor andere surfers?

Bezoek eens een lokale shaper als je een nieuwe plank wilt aanschaffen.

In Brugge werken een drie-tal goede shapers (Shaperslab, Soul&Flow, Jabali) en in de Benelux zijn er een 10-tal aktief. Stuk voor stuk mensen die gepassioneerd bezig zijn met hun vak.

Ga het gesprek aan, vertel wat je surf, hoe je surft, waar je surft, en je krijgt een uitstekende, op maat gemaakte plank met jouw verhaal.



Geen opmerkingen:

Sponsor

Meest gelezen voorbije maand: